Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Drobečková navigace

O nás > Poprvé ve školce

Poprvé ve školce

Poprvé ve školce? Nabízíme Vám několik praktických a prověřených tipů. Určitě tak můžete pomoci dítěti, ale i sobě.

Jak se rozloučit?

  • vymyslete si speciální rituál loučení
  • vymyslete si cokoli, ale dodržujte to při každém loučení
  • a nezapomeňte dítě vždy ujistit, že se pro něj vrátíte!
  • Kousek domova - mnoho dětí uklidní, když si mohou přinést něco svého - plyšáka, panenku, autíčko (zejména našim nejmenším to pomůže).
  • Vždy mějme však na paměti, že se hračka může rozbít, proto i dopředu s touto variantou počítejte a dejte dětem jenom takové hračky, kde tuto možnost připustíte
  • Neslibujte odměnu - neslibujte dítěti, že když zůstane ve školce, koupíte mu třeba zmrzlinu nebo lízátko.
  • Nestrašte děti školkou! Mnohdy rodiče používají : „jestli budeš zlobit, půjdeš do školky, protože tě doma nikdo zlobivého nechce“. Zlobíš? Počkej, brzo půjdeš do školky! Pro paní učitelku je pak těžké vybudovat určitou pozici, že to není ten strašák, kterým se doma stále ohánějí.
  • Netvařte se kysele. Vaše dítě pozoruje vaše reakce. Když vypadáte ustaraně, rozčileně či provinile, bude se bát ještě víc. Rozlučte se s ním rychle, vesele a připomeňte mu, že si ho v předem domluvenou dobu vyzvednete!
  • Návrat nežádoucí – pokud uslyšíte, že po Vašem odchodu dítě pláče, neběžte zpět do třídy. Když se vrátíte a začnete ho utěšovat, jeho trápení jen prodloužíte. Nechte to raději na učitelkách. Ony už vědí, jak si v podobných situacích poradit.
  • Každé dítě má adaptaci jinou. Někdo si zvykne za den, někdo za týden, někdo prostě později.

Co děti potřebují

  • papuče s plnou patou
  • pyžamo (1x týdně čisté) označené jménem a příjmením dítěte
  • hrací kalhoty nebo zástěrku
  • oblečení na pobyt na šk. zahradě
  • náhradní punčocháče, tričko, ponožky a spodní prádlo
  • kartáček na zuby, zubní pastu a hřeben (také označen)
  • hygienické potřeby – toaletní papír (4 role), papírové ubrousky (1 balení), papírové kapesníky (1 velké balení), všechny tyto potřeby se vybírají 2x ročně, dle potřeby je možno vybírat to, co zrovna dochází
  • malou fotografii
  • hrníček
  • VŠECHNY VĚCI PODEPSAT !

Na zahradu v létě

  • teplákovou soupravu, tenisky, letní čepici, kšiltovku
  • sluneční brýle na šňůrce, opalovací krém
  • kraťasy, tričko

Na zahradu v zimě

  • oteplovačky, nebo oteplovací kombinézu
  • vhodnou nepromokavou obuv
  • rukavice na šňůrce nebo na gumě, čepice

Osobní prádlo a oděv dětí v MŠ je třeba mít čisté, lehké, volné a vhodné dle počasí. Věci dítěte je potřeba z důvodu záměny řádně podepsat! Osobní věci, včetně kartáčku na zuby a hřebenu, je nutné podepsat na viditelném místě lihovým či nevypratelným fixem nebo propisovací tužkou, Ponožky podepsat jednotlivě na chodidle.

Další pomocné rady, které Vám i nám pomohou zkvalitnit naši spolupráci – partnerství :

Nejvhodnější doba, kdy přivádět děti do školky je do 8,00, aby učitelka mohla v klidu dítě přivítat, prohodit pár vět, nabídnout hru, pokud je dítě nerozhodné.

Pokud rodiče chodí později, učitelka již s dětmi pracuje, postupně navazuje na připravený program, téma.

Dítě vstoupí , je středem pozornosti, což nemusí být každému příjemné. V tuto chvíli chce ještě maminka nebo zástupce s učitelkou něco probrat. Na to bohužel učitelka nemá čas, věnuje se plně dětem a zodpovídá za jejich bezpečnost.

Krátké informace učitelka od rodičů ráno do 8,00 uvítá – jak se dítě vyspalo, jestli ho něco netrápilo, co hezkého zažilo, může se na tom postavit i bližší kontakt s učitelkou při adaptaci.

Pokud se stane, že dítě doma zvrací nebo má průjem a vy nám to neřeknete, dítě nám to řekne, prozradí samo. Na dítěti se pozná, že není ve své kůži. Takové dítě ráno do MŠ nepatří.

Měli bychom být ohleduplní k ostatním dětem.

Pokud objevíte vši v hlavě dítěte, hlaste to učitelce, ale ani takové dítě do MŠ nepatří. Dítě ošetřené ano.

Připravenost dítěte na to, aby se vyrovnalo s mateřskou školou, je ovlivněna také tím, zda v rodině současně nedochází k nějakým jiným větším životním změnám, jako je např. narození sourozence, stěhování, ale také rozvod rodičů nebo ztráta zaměstnání otce či matky. V každém případě platí: pohovořte si s učitelkou. Každá informace, kterou ji poskytnete o svém dítěti a své rodině, je pro ni vítaná a pomůže ji zvolit správný přístup k vašemu dítěti.

Vstup vašeho dítěte do mateřské školy a čas, který tam stráví společně s jinými dětmi, je úsek života, jenž má zvláštní význam pro jeho rozvoj. Mateřská škola má vlastní výchovné poslání. Nelze na ni pohlížet jen jako na předstupeň nebo přestupní stanici před školní docházkou. Pro vaše dítě začíná úsek života s mnoha novými požadavky v prostředí, které se velmi liší od důvěrně známého domova:

  • Jako matka a otec nejste po určitou část dne bezprostředně k dispozici.
  • Vaše dítě si bude vytvářet důvěru k nové blízké osobě, která je zde součástí pro řadu jiných dětí.
  • Vaše dítě se bude učit rozvíjet vztahy se skupinou ostatních dětí.
  • Vaše dítě se musí učit novým pravidlům, např. že hračka nepatří jen jednomu, nýbrž všem.
  • Vaše dítě se musí přizpůsobit novému dennímu rytmu.